Interview med Katrine Glenhammer: ”Jeg ville lave en film med en styrkekarakter, der kunne inspirere mig selv som barn”

Vi mødes med filminstruktør Katrine Glenhammer på hendes værksted på Aarhus Sydhavn til en snak om kortfilmen TOTEM. Filmens hovedrolleindehaver filtdukken ’Little Woman’ ligger halvfærdig på arbejdsbordet, for Katrine laver filmen i den filmtekniske genre ”stop-motion”, hvor man bruger dukker til at animere med. Ja, og hvis du nogensinde har set et afsnit Postmand Per eller Pingo, så kender du faktisk allerede til stop-motion! Katrine byder på kaffe til interviewet – en virkelig god en af slagsen, for ved siden af jobbet som filminstruktør arbejder Katrine som barista på en kaffebar i midtbyen. Og hvis ikke, du allerede har mødt Katrine over en velskænket kop kaffe, så kan det være, at du er stødt på hendes webtegneserie på Instagram @katrines.blogbog, hvor hun deler fine, finurlige og ærlige tegninger fra sit liv. 

Du er instruktør på filmen TOTEM – prøv at fortæl lidt om, hvad den handler om…

I TOTEM følger man en stærk lille kvinde ”Little Woman”, der ikke er bange for at kaste sig hovedkulds ud i en opgave. Hun er vild, modig og også ret naiv, og hun beslutter sig for at ville tæmme et stort vildsvin, som hun vil gøre til sit totemdyr. Hun opdager imidlertid, at det ikke er noget, man bare lige gør. Hun ender bogstaveligt talt med at blive opslugt af svinet og ender på voldsom og magisk vis med at komprimere vildsvinet ned til en lille grisling – til en størrelse, som hun kan håndtere. Filmen handler i bund og grund om det her med at jagte en egenskab, som du synes, du burde have. Sommetider kan man kæmpe helt vildt meget på den måde, man tror, man skal tilegne sig egenskaben på, men ofte kommer den jo på helt andre måder, end man havde tænkt sig. Du bliver som oftest nødt til at opfostre egenskaben selv – indeni dig. På den måde er Little Woman jo i virkeligheden sit eget totemdyr.

Little Woman er helt sikkert et produkt af nogle de egenskaber, jeg gerne selv vil eje

Er der en feministisk tanke bag filmen?

Ja og nej. Først var Little Woman faktisk en mand – en urmand. Men så tænke jeg: Hvorfor kan det egentlig ikke være en kvinde? Det feministiske budskab har jo fyldt meget i medierne og selvfølgelig også i mig, men det var egentlig ikke formålet med filmen. Men der er mange, der ser noget feministisk i den. Måske fordi Little Woman-karakteren er nøgen og helt fri af kulturelle bånd. Jeg har givet hende sådan nogle sjove flappebryster, der blafrer i vinden, og når hun kæmper. Hun ved jo ikke, at hun måske burde tage noget tøj på. Og det her med, at hun er stærk og tør kaste hovedkulds sig ud i nye ting, er ofte egenskaber, man tillægger en mandlig karakter. Derfor var det faktisk lidt vigtigt for mig, at det blev en kvinde. For det er vigtigt for mig, at både drenge og piger ser denne karakter – altså, at man også forbinder de egenskaber med dét at være pige og kvinde.

Hvorfor er det vigtigt for dig?

Fordi, det er helt vildt vigtigt, at man ser forskellige variationer af det at være pige og dreng og mand og kvinde. Det har jeg selv savnet. For hvis man ikke lige passer ind i den stereotype forestilling om ens køn, så kan man hurtigt komme til at føle sig forkert. Og ellers er det ofte noget, man lærer alt for sent i sit liv.

Først var Little Woman faktisk en mand – en urmand. Men så tænke jeg: Hvorfor kan det egentlig ikke være en kvinde?

Tænker du, at man har brug for rollemodeller som Little Woman?

Ja, bestemt. Little Woman blev til, fordi jeg ville lave en film med en styrkekarakter, der kunne inspirere mig selv som barn. Ikke dermed sagt, at der slet ikke var nogle. For det var der. Særligt i Astrids Lindgrens univers. Nogle af de figurer, jeg allerbedst kunne lide som barn, var Ronja Røverdatter, Emil fra Lønneberg og Pippi Langstrømpe. Jeg ville bare gerne tilføje en karakter mere. Og egentlig er Little Woman en styrkekarakter, der henvender sig både til børn og voksne.

Rummer Little Woman en del af dig selv?

Ja, det gør hun. Little Woman er helt sikkert et produkt af nogle de egenskaber, jeg gerne selv vil eje. Jeg er introvert og genert, men jeg er også sej og udadvendt. Den side af mig, er dog ret ny for mig. Men Little Woman inspirerer mig til at dyrke den side af mig selv noget mere. Jeg vil gerne turde være lidt mere som Little Woman – sådan én, der bare kaster sig ud i ting!

Nogle af de figurer, jeg bedst kunne lide som barn var Ronja Røverdatter, Emil fra Lønneberg og Pippi Langstrømpe

Har du før brugt din kreativitet til at udtrykke svære følelser?

Jeg har også lavet webtegneserien @katrines.blogbog, som tager udgangspunkt i mit eget liv. Her har jeg de sidste 7-8 år illustrereret følelser og oplevelser, jeg har haft. For omkring tre år siden, ramlede jeg f.eks. ind i en depression, som vi jo nok desværre ramler ind i allesammen på et tidspunkt. Det føles meget skamfuldt, og man har ikke lyst til at påkalde sig opmærksomhed i sådan en situation, for man har en forestilling om, at alle folk tænker noget dårligt om én. Men jeg besluttede mig for, at de dage, jeg havde kræfter til det, ville jeg prøve at illustrere, hvordan det var at have det så skidt – for at bryde tabuet. Det er jo det eneste, der kan hjælpe én selv og andre; at tale om det og vide, at man ikke er alene. Det var også i denne periode at ”det grønne monster” blev til – en karakter, jeg tegnede, som i webtegneserien kom frem på de mest ubelejlige tidspunkter; satte sig ovenpå mig og kravlede ind foran computerskærmen og fik mig til at se verden i grå og sort. Hun blev et symbol på depressionen.

Jeg fik rigtig mange kommentarer på tegningerne og folk skrev, at de genkendte de følelser, tanker og situationer, jeg beskrev. Det var en kæmpe lettelse! Og samtidig var det en dejlig følelse at blive ved med at være kreativ, selvom jeg havde lyst til at pakke mig væk. Det er i det hele taget fedt og meget meningsfuldt at lave noget, hvor folk kan genkende sig selv eller lade sig inspirere. Det håber jeg også, at folk kan med TOTEM. Dét, at bruge mine hænder og skabe noget – det er vigtigt for mig.

(…) jeg besluttede mig for, at de dage, jeg havde kræfter til det, ville jeg prøve at illustrere, hvordan det var at have det så skidt, for at bryde tabuet. Det er jo det eneste, der kan hjælpe én selv og andre – at tale om det og vide, at man ikke er alene

Hvad er dit råd til andre, der gerne vil leve af deres kreativitet?

Mit råd er: Find en måde, hvor du får energi og værdi af dét, du laver. Værdi kan både være økonomisk, udviklende, tilfredsstillende, og så videre. Jeg har valgt at arbejde deltid på en kaffebar, som ikke er specielt kreativt, men det giver mening for mig, fordi det kreative arbejde – på trods af at være givende – også er meget drænende for mig. Derfor vil jeg helst bruge den kostbare kreative energi, jeg har, på retfærdigt betalt arbejde; noget der giver værdi i form af læring eller udvikling og ellers kun mine egen projekter. Det er et valg, jeg har taget, som fungerer rigtig godt for mig – i hvert fald lige nu. Og ellers er mit råd da helt sikkert: Vær lidt mere som Little Woman! Kast dig ud i det, tro på at tingene ordner sig på den bedst mulige måde, også selvom det ikke er den måde, du måske i første omgang havde planlagt.

Dét, at bruge mine hænder og skabe noget – det er vigtigt for mig

 

Instruktør Katrine Glenhammer er idékvinden bag stop motion-filmen TOTEM. Du kan få en lille forsmag på filmen her: https://vimeo.com/266251639