Portrætter

Portræt: Koreograf Nønne Mai Svalholm, ”Kroppen bærer på alle mulige historier: aldring, sygdom, børnefødsler, osv. Det er fascinerende!”

Posted on in Portrætter

Vi mødes med koreograf og kunstnerisk leder af Svalholm Dans, Nønne Mai Svalholm på Godsbanen i Aarhus. Her kan man lige nu opleve fotoudstillingen Moments of Ageing (Øjeblikke af Aldring red.) i foyeren. Udstillingen består af en række fotos fra Nønnes koreografiske arbejde med projektet Rethink Ageing (2016-2018), hvor ældre mennesker 60+ optræder i forskellige grader af bevægelse. Fotografierne viser de ældre ‘på vej’ og ‘i udvikling’ – helt modsat at være i forfald. For som Nønne forklarer:  ’Der er så mange muligheder, også selvom man er over de 60!’

”I vores del af verden bliver vi præsenteret for en meget karikeret måde at være ældre på”

“De ældre bliver ofte set som en grå masse, som ikke rigtig tages seriøst. Og i værste fald bliver de betragtet som en byrde, som bare skal pacificeres på noget medicin. Dét billede gjorde mig bange, for jeg har lyst til at forblive synlig, aktiv og tage del i samfundet –  også når jeg bliver ældre! Så jeg besluttede mig simpelthen for at gå i kødet på det her tema. Der er jo mange måder at være ’ældre’ på. Jeg har f.eks. haft en mormor, som levede sit liv på sine helt egne præmisser. Hun var gift med en masse forskellige mænd, fik en masse børn. Og hun havde et virkelig stramt program, så det var meget svært at få en aftale med hende. Hun var både på Facebook og skrev sms’er – ofte på engelsk, hvor hun afsluttede med: ”Love mormor”. Hun gav den gas!” Ja, og hun er helt klart en af grundene til, at jeg har ville lave en forestilling med ældre, hvor jeg kunne vise de her nuancer.”

“Kvinderne henvendte sig selv. De var interesserede i projektet fra start, risikovillige og nemme at få fat i. Mændene har jeg været nødt til at hverve på gaden. Jeg har sågar været til seniorbal for at opstøve dem”

Nønne Mai Svalholm foran fotoudstillingen ‘Moments of Ageing’

“Målet er jo ikke at lave et hobby- eller socialt hyggeprojekt. Det er derimod, benhårdt, at lave scenekunst af høj kvalitet”

“Da jeg begyndte at arbejde med de ældre, fandt jeg ud af, at jeg har taget et misforstået hensyn overfor den her aldersgruppe; hele tiden at ville passe på, både i forhold til fysiske øvelser, og hvordan jeg talte og agerede. Det var anderledes i forhold til, hvordan jeg ellers plejer at arbejde med professionelle dansere. Og det var først, da jeg holdte op med det misforståede hensyn, at det blev rigtig interessant. At det blev tydeligt for mig, at der kunne blive en koreografisk forestilling ud af det her. At det kunne blive til scenekunst!”

“Målet er jo ikke at lave et hobby- eller socialt hyggeprojekt. Det er derimod, benhårdt, at lave scenekunst af høj kvalitet. Men at de ældre samtidig har fået det markant bedre ved at være med, det er jo bare en positiv bivirkning. De kommer f.eks. og siger: ’I dag tog jeg sko på, på ét ben. Det har jeg ikke kunne i 10 år’ og ’Jeg har pludselig fået mavemuskler, det har jeg aldrig haft før!’. Eller så har deres humør og væremåde ændret sig, til at være meget mere positive og åbne. Nogle sælger også deres huse, fordi de pludselig har lyst til at komme tættere på andre mennesker. Der sker så mange ting med dem.”

Kredits til fotograf: @KaveerRai

”Jeg har haft en mormor, som levede på sine helt egne præmisser. Hun var gift med en masse forskellige mænd, fik en masse børn. Og hun havde et virkelig stramt program, så det var meget svært at få en aftale med hende. Hun var på Facebook, skrev sms’er – ofte på engelsk, hvor hun skrev: ”Love mormor”. Hun gav den gas!”

”I mit koreografiske arbejde er jeg optaget af det rene og rå autentiske udtryk, så jeg har kun været interesseret i amatører uden erfaring i det kropslige udtryk. For hvis du har en uddannelse som danser, har du et blik på dig selv udefra: hvordan din krop bevæger sig, og hvordan du mestrer kroppen. Jeg har ville vise det rå og rene udtryk. At de ældre bevæger sig på deres præmisser og som mennesker i den alder, de nu engang har. Kroppen bærer på alle mulige historier: aldring, sygdom, børnefødsler, osv. Det er fascinerende!”

“Jeg har ville vise det rå og rene udtryk. At de ældre bevæger sig på deres præmisser og som mennesker i den alder, de nu engang har”

“De ældre har været fantastiske at arbejde med. De har arbejdet  benhårdt og intenst! Jeg tror, at vi allesammen nyder at få et ansvar. At der er nogen, der har tillid til én, og at man kan få lov at bidrage. Måske i særlig grad, hvis man ikke bidrager til samfundet længere i kraft af sit arbejde. Og selvom forestillingerne er afsluttede for nu, fortsætter vi med at ses. Ellers kan det næsten opleves som en sorg, fordi vi har tilbragt så meget tid sammen. Vi er kommet tæt på hinanden, både fysisk og mentalt. Og de ældre har blottet sig. For at blive udfordret så meget fysisk, gør, at man ikke kan holde facaden oppe i længden. Paraderne falder.”

“Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er langt mere interessant at arbejde med ældre end med unge. Man kan se, at de har levet et liv. Og alt bliver på en eller anden måde forstærket. Selv blikket i deres øjne. De bevæger sig på trods – på trods af, at det kan være svært. Det beriger virkelig min kunst!”

Er du blevet nysgerrig på Nønnes’s koreografiske arbejde? Så kan du læse mere på www.svalholm.dk eller svinge forbi Godsbanen i Aarhus, hvor Svalholm Dans holder til.